Om våra e-tjänster i Open ePlatform

Här finns de flesta av Lindesbergs kommuns tjänster och blanketter samlade på ett och samma ställe. En del tjänster är renodlade e-tjänster, vilket innebär att du kan utföra dem online vid din dator. De flesta e-tjänster kräver också inloggning och signering med hjälp av e-legitimation.

Andra tjänster utför du genom att fylla i en blankett. Vissa blanketter kan du även fylla i online. Blanketten skriver du sedan ut och skriver under innan du skickar in den via mejl eller post. När du klickar på en tjänst får du upp all information du behöver veta för att utföra tjänsten samt kontaktuppgifter till vart du vänder sig för hjälp.

 

En sparad ansökan är inte en inkommen handling

En del e-tjänster erbjuder möjligheten att spara en pågående ansökan innan du skickar in den. Inga obehöriga kan komma åt din sparade ansökan utan den sparas på en särskilt avdelad yta med begränsad åtkomst. Det är först när du tryckt på Skicka in som din ansökan skickas in och kan behandlas av handläggare hos kommunen.

 

Tillgänglighet

På etjanst.lindesberg.se finns det länkar till flera e-tjänster byggda i olika system. Själva portalen etjanst.lindesberg.se och vissa tjänster är byggda i systemet Open ePlatform.

Tillgänglighetsredogörelse för Lindesbergs kommuns uppsättning av Open ePlatform

 

Stöd för webbläsare

E-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare. Om sidan inte visas korrekt eller om du får upp felmeddelanden, kan du behöva se över dina inställningar eller uppdatera din webbläsare.

 

Nedladdning av blanketter

Om en blankett laddas ner direkt eller öppnas i nytt fönster, beror på inställningar i din webbläsare. För att kunna öppna, fylla i och skriva ut PDF-filer kan du behöva en programvara som stödjer det. Det finns kostnadsfria program som du kan ladda ner på internet.

 

E-legitimation och signering

Lindesbergs kommun måste vara säker på vem det är som skickar in ett ärende via en e-tjänst. Därför kräver vissa e-tjänster att du loggar in och/eller signerar en ansökan via e-legitimation.

E-legitimation kan du få utfärdat av din internetbank. Vissa banker erbjuder e-legitimation till kunder som inte är internetbankkunder. På Skatteverkets hemsida hittar du samtliga utgivare av e-legitimation. För att skaffa e-legitimation så behöver du ett svenskt personnummer.

Om du får tekniska problem, när du ska legitimera dig eller skriva under med en e-legitimation ska du kontakta den som utfärdade din e-legitimation.

 

Personuppgift

En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en levande fysisk person. Det kan innebära namn, personnummer, adresser, IP-nummer med mera.

Har du någon gång lämnat personuppgifter till Lindesbergs kommun så har du rätt att ansöka om ett registerutdrag som visar vilka uppgifter som finns registrerade på dig.

Mer information om hur kommunen hanterar personuppgifter

Skyddad identitet

Du som har skyddade personuppgifter ska vara försiktig att använda e-tjänsterna. Orsaken är att informationen som lämnas i en e-tjänst kan bli en offentlig handling. Ta i stället kontakt via telefon 0581-810 00.

 

Kakor - cookies

På etjanst.lindesberg.se används session cookies vilka används för att hålla dig inloggad och hjälpa till vid filtrering av e-tjänster. Så snart du stänger webbläsaren försvinner kakorna.