Ansök om eller avsluta specialkost - förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola
Den här tjänsten kräver inloggningHär ansöker du som vårdnadshavare eller ansvarig för barnet om specialkost för barn som går i den kommunala förskolan, grundskolan eller gymnasiet. Du kan som myndig elev även ansöka om specialkost åt dig själv.
Vad är specialkost?
Specialkost är kost som anpassats till ett visst sjukdomstillstånd. Detta kan till exempel handla om matallergi och annan överkänslighet.
Om du eller ditt barn behöver annan typ av anpassad kost?
Ett barn kan även ha behov av anpassad kost av olika skäl, till exempel religion eller funktionsnedsättning.
För barn och elever som har behov av anpassad kost av religiösa skäl serveras alltid ett vegetariskt alternativ på förskolan eller skolan.
För barn och elever som har behov av anpassad kost av andra skäl kontaktas skolans elevhälsoteam.
Ansökan om specialkost lämnas för ett läsår i taget
Varje läsår ska ansökan skickas in inom en månad efter terminsstart. Om vi inte får in ansökan tar vi för givet att barnet inte längre har behov av specialkost.
Du signerar ansökan direkt när du använder vår e-tjänst. Dina uppgifter hanteras som en allmän handling i enlighet med personuppgiftslagen.
Saknar du e-legitimation eller har skyddad identitet?
Om du inte har tillgång till bank-ID kan du använda blanketterna genom att klicka på "Hämta blanketter".
Anmäl frånvaro till köket
Anmäl ditt barns frånvaro till aktuellt kök. Om maten inte hämtas ut från serveringspersonal under tre dagar upphör tillagningen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade.
Lagringstid
- 90 dagar för sparade men ej inskickade.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Vid användandet av våra e-tjänster samlar vi automatiskt in IP-adress. Vid användandet av e-tjänst som kräver inloggning och signatur samlar vi även in ditt personnummer per automatik.
Offentlighetsprincipen
Personuppgifter i allmänna handlingar hos Lindesbergs kommun kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen till den som begär det.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten IMY. Besök IMYs hemsida https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
barn.utbildningsforvaltningen@lindesberg.se
Gun-Marie Arvidsson
gun-marie.arvidsson@lindesberg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Du måste vara myndig (fyllt 18 år)
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Specialkost
- Elev och förskola eller skola
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in