Ansök om vägbidrag för enskild väg
Den här tjänsten kräver inloggningAlla vägsamfälligheter måste ansöka årligen, via e-tjänst för att få det kommunala vägbidraget. Ansökan ska även kompletteras genom med årets årsmötesprotokoll och ekonomisk redovisning för det senaste verksamhetsåret.
Trafikverket gör årligen bedömning av de enskilda vägarna och beslutar därefter om bidragsnivåer. Detta ligger sedan till grund för kommunens beredning och beslut rörande det kommunala bidraget till respektive samfällighet/förening.
Ansökan ska vara kommunen tillhanda senast den 30 september det år ansökan avser. Utbetalning sker senast 31 oktober.
-
Bidrag till enskild väg uppgår till högst 10 % av det av staten utbetalade bidraget oberoende av om det är till årligt underhåll, upprustningsbidrag/särskild drift eller till byggnadsbidrag. Med upprustning och/eller nybyggnation menas både återställning av vägens ursprungliga skick, smärre förbättringar eller rena nyinvesteringar. Dock inte högre än begärt bidrag.
-
Kommunen förlitar sig på de av staten, Trafikverket, genomförda utredningarna både vad gäller att klara grundvillkoren för att beviljas bidrag såväl som genomförda kostnadsanalyser.
-
Kommunalt bidrag lämnas endast till enskilda vägar vars andelar till minst 50 % innehas av privatpersoner och enskilda företagare.
-
Bidrag lämnas endast till de delar av enskilda vägar vars sträckning finns innanför kommungränsen. Vid delar av den enskilda vägen belägen utanför kommunen beräknas bidrag i förhållande till den andel av vägen som finns inom Lindesbergs kommun uttryckt i procent.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- Bank/Kontouppgifter
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade.
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Vid användandet av våra e-tjänster samlar vi automatiskt in IP-adress. Vid användandet av e-tjänst som kräver inloggning och signatur samlar vi även in ditt personnummer per automatik.
Offentlighetsprincipen
Personuppgifter i allmänna handlingar hos Lindesbergs kommun kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen till den som begär det.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten IMY. Besök IMYs hemsida https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@lindesberg.se
Charlotte Lindström
charlotte.lindstrom@lindesberg.se
0581-812 03
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om aktuell väg
- Kontaktuppgifter och bankuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in