Anmäla åtgärd enligt Plan- och Bygglagen
Den här tjänsten kräver inloggningDen här e-tjänsten är för dig som har fastighet i Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora kommuner.
I denna e-tjänst kan du anmäla åtgärder som inte kräver lov enligt Plan- och bygglagen så som:
- Attefallsåtgärder
- Eldstad/rökkanal
- Rivningsanmälan
- Tekniska åtgärder t.ex. ingrepp i bärande konstruktion, väsentlig ändring av vatten och avlopp, installation/ändring av hiss, ventilation med mera.
Mer om vad som kräver anmälan.
Vad är ett Startbesked?
När man gör en anmälan till kommunen istället för en bygglovsansökan, så är startbeskedet det skriftliga beslutet som du får som säger att du får påbörja ditt projekt. Påbörja aldrig en åtgärd innan startbeskedet är beviljat.
Komplett ansökan
För att komma igång med ditt projekt så snabbt som möjligt är det viktigt att du skickar in en komplett ansökan. I e-tjänsten finns information om vilka handlingar som ska bifogas, läs noggrant och skicka in de handlingar som efterfrågas i anmälan så är chansen större att din anmälan går igenom snabbare.
Ta gärna del av våra exempelritningar.
Kontrollplan och riskbedömning
En kontrollplan innehåller olika kontrollpunkter som behövs för att säkerställa att samhällets krav för åtgärden uppfylls och är obligatoriskt i alla ärenden. Se exempel på kontrollplan du kan använda till din ansökan.
Avgifter
Avgifterna i ärenden tas i enlighet med gällande taxa. Mer information om avgifter för byggärenden.
E-tjänst och blanketter är gemensamma för kommunerna i norra Örebro län
- Hällefors
- Lindesberg
- Ljusnarsberg
- Nora
och administreras av Lindesbergs kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras.
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Vid användandet av våra e-tjänster samlar vi automatiskt in IP-adress. Vid användandet av e-tjänst som kräver inloggning och signatur samlar vi även in ditt personnummer per automatik.
Offentlighetsprincipen
Personuppgifter i allmänna handlingar hos Lindesbergs kommun kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen till den som begär det.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten IMY. Besök IMYs hemsida https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
samhallsbyggnad@lindesberg.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen
samhallsbyggnad@lindesberg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Beskrivande filnamn
- Så här skaffar du e-legitimation