Begäran om flytt av fordon på privat mark

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Med den här e-tjänsten kan du be kommunen om hjälp med att flytta en bil eller annat fordon som är uppställt på din mark.

Ett fordon som mot fastighetsägares vilja ställs på dennes mark kan med stöd av Lag om flyttning av fordon i särskilda fall (SFS 1982:129) 2 §, flyttas av kommunen.
Fastighetsägaren måste underrätta fordonsägaren om att uppställningen är oönskad och uppmana denne att själv flytta fordonet.
Först efter det att minst sju dygn gått från det att ärendet är registrerat via e-tjänsten kan fordonet flyttas, i vissa fall först efter en månad.

Kostnader

Kostnaden för fordonsflytt som utförts på fastighetsägares begäran debiteras beställaren (fastighetsägaren) enligt Lag om flyttning av fordon i vissa fall (SFS1982:129) 7§ 3st. och 2§ 3st.

Kostnaden för fordonsflytt inklusive handläggning är för närvarande 2 000 kr per fordon.


E-tjänst och blanketter är gemensamma för kommunerna i norra Örebro län

  • Hällefors
  • Lindesberg
  • Ljusnarsberg
  • Nora

och administreras av Lindesbergs kommun.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa