Försörjningsstöd & ekonomiskt bistånd - mina sidor
Den här sidan är till för dig som vill ansöka om ekonomiskt bistånd
Handledning till hur du ansöker (pdf)
Hantera meddelandetråd på Mina sidor
Handledning - fortsatt ansökan (så kallad Riksnorm)
Logga in via E-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller QR-kod)
Du behöver ha en e-legitimation i form av BankID eller Mobilt BankID för att kunna göra en ansökan. BankID är din elektroniska identitet som bekräftar för systemet att du är du och att rätt person får tillgång till ärendet. Du skaffar det via din internetbank.
Om du är sambo eller gift måste båda ha tillgång till BankID.
Enkelt att följa din ansökan
Du kan nu följa din ansökan via dator, mobil eller surfplatta genom E-tjänsten Invånarportal. Du får information i ärendet via sms eller e-post.
- När din ansökan inkommit
- Om du behöver komplettera din ansökan
- När beslut är fattat
- När du får utbetalning alternativt om du inte får några pengar (avslag)
- Du kan nu också skicka meddelande till din handläggare och denne kan svara dig
Du kan också se vem som är din handläggare, vilka personer som ingår i ditt ärende (vuxna och barn) samt läsa utredningar och journalanteckningar, se beräkning och utbetalningar.
Om du inte kommer in på sidan, kontakta din handläggare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- Bank/Kontouppgifter
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras.
Lagringstid
- Så länge lagen kräver
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Socialförvaltningen Lindesbergs kommun
Övriga upplysningar
Vid användandet av våra e-tjänster samlar vi automatiskt in IP-adress. Vid användandet av e-tjänst som kräver inloggning och signatur samlar vi även in ditt personnummer per automatik.
Offentlighetsprincipen
Personuppgifter i allmänna handlingar hos Lindesbergs kommun kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen till den som begär det.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten IMY. Besök IMYs hemsida https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@lindesberg.se