Försörjningsstöd & ekonomiskt bistånd - mina sidor
Den här sidan är till för dig som redan har kontakt med handläggare på försörjningsstöd i Lindesberg och som vill göra en fortsatt ansökan om ekonomiskt bistånd.
Film och PDF-fil om hur du ansöker
Så här gör du e-ansökan för ekonomiskt bistånd (PDF-fil öppnas i nytt fönster)
Se filmen om hur du ansöker med undertext svenska (Filmen öppnas i nytt fönster)
Arabiska - Så här gör du en e-ansökan för ekonomiskt bistånd (PDF- fil öppnas i nytt fönster)
Arabiska film- Se hur du ansöker ekonomiskt bistånd (Filmen öppnas i nytt fönster)
Somaliska - Så här gör du en e-ansökan för ekonomiskt bistånd (PDF-fil öppnas i nytt fönster)
Somaliska film- Se hur du ansöker för ekonomiskt bistånd (Filmen öppnas i nytt fönster)
Logga in via E-legitimation (BankID eller Mobilt BankID)
Du behöver ha en e-legitimation i form av BankID eller Mobilt BankID för att kunna göra en ansökan. BankID är din elektroniska identitet som bekräftar för systemet att du är du och att rätt person får tillgång till ärendet. Du skaffar det via din internetbank.
Om du är sambo eller gift måste båda ha tillgång till BankID. Det är också viktigt att socialtjänsten har ett aktuellt telefonnummer till dig/er.
Enkelt att följa din ansökan
Du kan nu följa din ansökan via dator, mobiltelefon eller surfplatta genom e-tjänsten Mina Sidor. Du får information i ärendet via sms eller e-post
- när din ansökan inkommit
- om du behöver komplettera din ansökan
- när beslut är fattat
- när du får utbetalning alternativt om du inte får några pengar (avslag).
Du kan också se på Mina Sidor vem som är din handläggare, vilka personer som ingår i ditt ärende (vuxna och barn) samt att du kan läsa beslutsmotivering och beslut som fattats i ärendet.
Om du inte kommer in på sidan, kontakta din handläggare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- Bank/Kontouppgifter
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras.
Lagringstid
- Så länge lagen kräver
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Socialförvaltningen Lindesbergs kommun
Övriga upplysningar
Vid användandet av våra e-tjänster samlar vi automatiskt in IP-adress. Vid användandet av e-tjänst som kräver inloggning och signatur samlar vi även in ditt personnummer per automatik.
Offentlighetsprincipen
Personuppgifter i allmänna handlingar hos Lindesbergs kommun kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen till den som begär det.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten IMY. Besök IMYs hemsida https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@lindesberg.se